بهداشت واژن چگونه از عفونت هاي ويروسي جلوگيري مي كند؟

كروماتوگرافي گازي، اپتومكانيك، طيف سنج جرمي، اسپكتروفتومتر، ليزر

بهداشت واژن چگونه از عفونت هاي ويروسي جلوگيري مي كند؟

۱۴۱ بازديد

قبل از اين كه سراغ ژل بهداشتي بانوان برويم، بهتر است اصول بهداشت فردي را بشناسيم. بيشتر مردم تصور مي كنند، بهداشت شخصي فقط مسواك زدن، استفاده از نخ دندان، حمام كردن و كارهايي از اين قبيل است. اين افراد، فقط زماني به فكر مراقبت هاي مخصوص ناحيه ي تناسلي خود مي افتند كه دچار عفونت شده باشند.

 

بايد بدانيد، رعايت بهداشت ناحيه ي تناسلي هم براي مردان و هم براي زنان مهم است. وقتي مي توانيد با رعايت نكاتي ساده از بوي بد، خارش، خشكي و عفونت واژن (با منشأ قارچ، ويروس و باكتري) جلوگيري كنيد، دليلي براي تعلل وجود ندارد. پس، با خواندن متن ساده و كوتاه زير در مسير سلامت و آسايش خود گام برداريد.

بهداشت ناحيه ي تناسلي بانوان

وقتي دختران به دوران بلوغ مي رسند، تغييرات زيادي در بدن آنها رخ مي دهد: شروع عادت ماهيانه، رشد موهاي زائد، ترشحات واژن و تغيير فلور طبيعي بدن در نواحي مختلف و … . اين تغييرات كاملاً طبيعي و نرمال هستند. اما در صورت رعايت نكردن مسائل بهداشتي، ممكن است اختلال ايجاد كنند.

 

ترشحات واژن نشانه ي بيماري و عفونت نيست!

همانطور كه گفتيم، ترشحات واژن براي هر دختري كه به بلوغ رسيده باشد، وجود دارد. در واقع، واژن به كمك اين ترشحات محيط درون خود را شست وشو مي دهد و از آلودگي ها و باكتري هاي مضر پاك مي كند.

 

در واقع، غددي در دهانه ي رحم وجود دارند كه لوبريكانت طبيعي توليد مي كنند و محيط واژن را مرطوب نگه مي دارند. اين لوبريكانت طبيعي به طرف پايين رحم حركت مي كند و باكتري ها و عوامل آلوده كننده را خارج مي كند.

 

بنابراين داشتن ترشحات واژن طبيعي است، اما براي تشخيص طبيعي بودن ترشحات بايد به نشانه هاي آن توجه كنيد. رنگ، بو، غلظت و حجم ترشحات عوامل مهمي هستند كه براي سلامت خود بايد مدنظر داشته باشيد. همچنين، اگر ترشحات واژن با با خارش، قرمزي و سوزش در ناحيه ي تناسلي همراه باشد، احتمالاً محيط طبيعي واژن دچار تغييراتي شده است.

 

داروي كلوتريمازول

احتمالاً نام داروي كلوتريمازول به گوشتان خورده و با مشاهده ي اولين ترشحات واژن دست به كار شده ايد و از داروخانه ي محل خود آن را تهيه كرده ايد. شايد هم براي حفظ و درمان خارش واژن از دوش واژينال يا جوش شيرين استفاده مي كنيد.

 

اما اين راه ها براي كنترل ترشحات واژن، منطقي نيستند. در واقع، با اين كار خود را از درمان صحيح دور و pH واژن را قليايي كرده ايد. همچنين، فلور طبيعي را از بين برده ايد. براي پيشگيري يا درمان خارش و سوزش واژن يا مشكلات ديگري مانند بوي بد واژن، بهتر است نكات مربوط به بهداشت ناحيه ي تناسلي را رعايت كنيد. افزون بر اين، توصيه مي شود در صورت امكان از محصولاتي مانند ژل بهداشتي بانوان استفاده كنيد.

سلامت واژن شما در گرو PH آن است!

نخست بايد بدانيد PH چيست

معيار pH نشان مي دهد كه يك ماده اسيدي است يا بازي (قليايي). اين معيار اعداد ۰ تا ۱۴ را در بر مي گيرد. ماده اي كه pH آن كمتر از ۷ باشد، خاصيت اسيدي دارد. pH بالاتر از ۷ هم بازي (قليايي) محسوب مي شود.

 

محيط واژن به طور طبيعي، اسيدي است. اسيدي تر از پوست و ساير اندام هاي بدن. به طوري كه pH آن در محدوده ي ۳٫۸ تا ۴٫۵ قرار دارد. اين pH كمك مي كند باكتري هاي مفيد از جمله لاكتوباسيل ها حفظ شوند و باكترهاي غيرمفيد و بيماري زا از بين بروند. البته در شرايط مختلف بدن، pH طبيعي واژن ممكن است كمي تغيير كند. مثلاً در سنين باروري (۱۵ تا ۴۹ سال) pH واژن بايد ۴٫۵ يا كمتر از آن باشد. در حالي كه قبل از بلوغ و در دوران يائسگي pH واژن قليايي و بالاتر از ۴٫۵ است.

بهداشت واژن چگونه از عفونت هاي ويروسي جلوگيري مي كند؟

گاهي خودِ عفونت باكتريايي، قارچي يا انگلي به تنهايي بيماري زا نيست. بلكه اين ميكروارگانيسم ها بستري را فراهم مي كنند تا واژن، ميزبان عوامل بيماري زاي ديگري شود كه خطرناك ترند؛ از جمله:

 

ويروس هرپس سيمپلكس (HSV): عامل بيماري هرپس

ويروس نقص ايمني انساني (HIV): عامل بيماري ايدز

ويرس پاپيلوماي انساني (HPV): عامل سرطان دهانه ي رحم و تبخال تناسلي

چگونه بفهميم PH واژن نامتعادل است؟

تعادل pH واژن به دلايل مختلفي از بين مي رود. اما خوشبختانه، اين عدم تعادل نشانه هايي دارد كه قابل تشخيص هستند:

بوي بد واژن

رنگ غير معمول ترشحات (به رنگ سفيد، خاكستري و سبز)

خارش واژن

سوزش ادرار

اگر هر يك از اين علائم را داريد، بايد به بهداشت ناحيه ي تناسلي خود بيشتر اهميت دهيد. در ادامه، تمام نكات بهداشتي و مراقبتي را كه بايد در اين زمينه بدانيد، بيان كرده ايم.

 

ژل بهداشتي بانوان

همان طور كه گفتيم، pH واژن نقش مهمي در سلامت ناحيه ي تناسلي دارد. با حفظ تعادل اسيديته ي واژن مي توانيد به حفظ سلامت واژن كمك كنيد و از ايجاد عفونت، بوي بد، خارش و ساير مشكلات مربوط به اين ناحيه پيشگيري كنيد.

 

ژل بهداشتي بانوان براي شست وشوي ناحيه ي تناسلي طراحي شده است. اين محصول، خاصيت پاك كنندگي دارد. بنابراين، به حفظ تعادل pH واژن كمك مي كند.

زنان مجرد: خانم هايي كه به سن بلوغ رسيده اند و رابطه ي جنسي ندارند.

زنان متأهل: اين دسته از بانوان علاوه بر مشكلات ناحيه ي تناسلي، در معرض عفونت هاي مقاربتي هم هستند.

افرادي كه در دوره ي يائسگي قرار دارند: در دوره اي از زندگي زنان، تخمك گذاري متوقف مي شود و ديگر امكان باروري وجود ندارد. به اين دوره يائسگي مي گويند.

زنان باردار: استفاده از ژل بهداشتي بانوان در بارداري ، نه تنها مانعي ندارد، بلكه از جهاتي هم مفيد است، اما فراموش نكنيد كه در اين دوران غشاء مخاطي در ناحيه تناسلي، حساس‌تر از معمول مي‌شود؛ بنابراين هنگام انتخاب محصولات بهداشتي بايد دقت كافي داشته باشيد. محصولات نامناسب باعث ناراحتي شما مي‌شوند و شما را بيشتر در معرض عفونت هاي تناسلي قرار مي‌دهند.

تفاوت ژل بهداشتي بانوان و دوشيزگان با ژل شستشوي بانوان يائسه در چيست؟

تفاوت اين دو در pH و ميزان رطوبت رساني آنهاست. همانطور كه خوانديد، بعد از دوران يائسگي، وضعيت هورمون ها به طور چشمگيري تغيير مي كند، به دنبال تغييرات هورموني، ترشحات واژن، كيفيت بافت و pH تعادلي واژن نيز تغيير مي يابد و به بالاتر از ۴٫۵ مي رسد. همچنين، بافت واژن و فرج نازك و خشك مي شود. به همين دليل، فرمولاسيون محصولات بهداشتي بانوان يائسه متناسب با اين شرايط طراحي مي شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.